8 Ciri Pecinta Sejati Nabi Muhammad SAW


Nge-post blog lagi tapi copas dari orang lain, maklum otak ane lelet abis, mau dibikin kreatif susah! langsung ke topik aje ye!!!


Pernyatan cinta yang tidak diikuti dengan bukti tentu saja masih belum cukup untuk menunjukkan cinta sejati. Bukti yang paling mudah dilihat, seseorang yang benar-benar cinta kekasihnya, ia akan mengutamakan kekasihnya dari dirinya sendiri. Jika belum mencapai tahap ini, hubungan tersebut belum layak dinamakan cinta sejati yang ikhlas-murni, tetapi baru sekadar pengakuan semata. Mentaati dan mengutamakan orang yang dikasihi ini jelas dapat dilihat dalam ungkapan seorang pencinta Allah SWT dan NabiNya SAW yang tidak asing lagi, Rabi’ah al Adawiyyah dalam syairnya: “Sesungguhnya seorang kekasih itu akan taat-patuh kepada yang dikasihinya.”

Selain memiliki tanda cinta di atas, orang-orang yang benar-benar mencintai Nabi SAW harus terdapat pada dirinya bukti dan tanda sebagai berikut:

1. Menjunjung agama Nabinya, mengamalkan Sunnahnya, menurut perkataan dan perbuatannya dalam setiap keadaan, melaksanakan perintahnya dan menjauhi larangannya. Dia juga mengamalkan adab-adab kehidupan Rasulullah SAW dalam segala keadaan, baik ketika susah ataupun senang, ketika gembira ataupun sedih. Ikatan antara ‘kasih’ dan ‘taat’ ini terlihat jelas dalam firman Allah SWT: “Katakanlah (wahai Muhammad), “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, niscaya Allah akan mengasihi kamu.” (Ali ‘Imran: 31)

2. Sudah menjadi adat dan kebiasaan manusia, seorang akan sering menyebut dan mengingat kekasihnya. Apabila hati seseorang mencintai Rasulullah SAW, maka lidahnya akan sering menyebut nama Kekasihnya SAW dan fikirannya akan sentiasa mengingat Baginda SAW.

3. Orang yang mencintai Nabi SAW akan sentiasa rindu untuk bertemu dengan Baginda SAW; untuk melihat beliau di alam yang kekal abadi kelak, atau sekurang-kurangnya jika dapat menatap wajahnya yang mulia walaupun hanya sekejap mata dalam mimpi-mimpi mereka.

4. Seseorang yang mencintai Baginda SAW juga akan mengagungkan dan memuliakannya beliau ketika menyebut namanya. Malah ada yang menunjukkan rasa rendah dan hina diri ketika mendengar nama Baginda SAW disebut di hadapan mereka.

5. Orang yang mencintai Nabi SAW juga sepatutnya mencintai orang yang dicintai oleh Nabi SAW terutamanya nasab keturunannya dari kalangan ahli bait dan sahabat-sahabatnya. Mereka juga akan memusuhi orang yang memusuhi mereka dan membenci orang yang membenci mereka dan keturunan mereka.

6. Orang yang mencintai Nabi SAW akan membenci apa yang dibenci oleh Allah dan Rasul-Nya, menjauhi orang yang menyalahi sunnahnya, melakukan perkara bidah dalam agamanya dan memandang berat setiap perkara yang menyalahi syariatnya.

7. Orang yang benar-benar mencintai Nabi SAW pasti akan mencintai al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah SAW yang dengannya manusia mendapat petunjuk. Mereka akan mengikut jejak Baginda SAW yang berakhlak al-Quran seperti yang ditegaskan oleh Ummul Mukminin, Aisyah r.ha dalam katanya, “Akhlak Baginda SAW adalah al- Quran itu sendiri”. Mengasihi al-Quran berarti membacanya, beramal dengannya, memahaminya, melaksanakan perintahnya dan meninggalkan larangannya.

8. Tanda cinta kepada Nabi SAW juga ialah merasa cinta dan berbelas kasih terhadap umatnya dengan memberi nasihat kepada mereka, berusaha melakukan kebaikan dan menghindarkan kemudaratan dari mereka.

Inilah sebagian bukti dan tanda yang harus ada pada para seorang pencinta Nabi SAW. Oleh itu marilah kita bersama-sama introspeksi diri kita, adakah kita ini pencinta sejati atau hanya mengaku-ngaku semata?

sumber : http://habaib.net/8-ciri-pecinta-sejati-nabi-muhammad-saw/

2 thoughts on “8 Ciri Pecinta Sejati Nabi Muhammad SAW

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s